top of page
  • Denisa Sciortino

Hovory s F


2019: Náš tříletý syn Filipe patří mezi komunikativní děti, které se ráno probudí, otevřou pusu a tu nezavřou, dokud nejdou zase do hajan. Některé naše rozhovory jsem si začala zapisovat, protože bych si ty vtipné hlášky chtěla pamatovat.

Venku na procházce:

Filip: Mami, můžu ti pomoct tlačit kočárek?

Já: Jo, můžeš.

Filip: Proč? Proč můžu, proč?

Já: Proč ne?

Filip: Proč můžu tlačit kočárek, proč?

Já: Víš, co? Rozmyslela jsem si to. Nemůžeš.

Dej mi ruku a pojď.

...


Doma:


Filip: Mami, kdo postavil náš balkón? Pán?

Já: Asi jo, nějaký pán.

Filip: Já toho pána miluju!

...

Po noci strávené kojením a přebalováním se vymotám z postele:

Filip: Mami, ty jsi krásná!

Já: Seš si jistej, Fili?


V ten stejný den odpoledne rozbalujeme čokoládu Království zvířat. Neměla jsem ji přes 20 let. Filipe ji vidí úplně poprvé:

Já: Filípku, co tam asi bude za obrázek? Já se tak těším!

Filip: Já taky, já taky!

Já: Co myslíš, jaké pěkné zvířátko tam bude? Koník nebo pejsek?

Filip: Koník!

Já: Tak se koukneme... Fuj, panebože! Černá vdova! (pouštím nálepku na zem a syn ji okamžitě zvedá)

Filip: Jé, pavouček! Ten je krásnej!

Je senzační být na stejné estetické úrovni jako jedovatý pavouk.

...

Jsem v kuchyni, kde dělám 5 věcí najednou.


Filip: Mami?

Já: Co je, Fili?

Filip: Mami?

Já: Co?

Filip: Mami?

Já: Co chceš?

Filip: Mami?

Já: CO JE, FILIPE?!!!!!!

Filip: I love you.

...

Můj syn z ničeho nic otevře dveře koupelny, kde se nacházím.

Filip: Mami, nikdo tě nechce vidět čůrat!

Já: Aha, tak kvůli čemu jsi přišel?

...

Další oduševnělý rozhovor:


Filip: Mami, ty nemáš šulínka?

Já: Ne.

Filip: A budeš ho mít potom?

Já: Ne.

Filip: A mělas ho, když jsi byla malá?

Já: Ne.

Filip zmateně kouká.

...

V době koronavirové pracuje manžel z domu:

Filip: Tati, já chci vědět, co čteš...

Tatínek: Zprávu Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj obsahující zásadní pokyny pro nadnárodní

podniky a daňové úřady ohledně uplatňování standardu tržních podmínek na kontrolované finanční

transakce. Zajímá tě to?

Filip: Ne. Tati, teď jinou pohádku!

...

Na konci hovorů s českou rodinou dává Filípek rád prarodičům různé úkoly:

Já: Tak ahoj!

Babička: Čau!

Filípek: Čau, a běž spinkat!

Já: Tak ahoj!

Děda: Čau!

Filípek: Čau, a ukliď si Lego!

...

Během přebalování našeho tříměsíčního syna zaslechnu zpěv z koupelny:

Filípek: A miluju a maluju a miluju a maluju...

Pan Neckář by měl radost.

...

Filípek si prohlíží naši svatební fotku na zdi.


Filípek: Mami, ty jsi byla princezna?

Ve stejný den (na moje narozeniny), ale trochu později.


Filípek: Happy Birthday, Princess!

...


Ráno v kuchyni:


Já: Fili, dal ti tatínek něco na snídani?

Filípek: Jo, bagel, ale nemůžu ti ho ukázat, protože

je v břichu.

Já: Já ti věřím.

...

Sprchuju se a zpívám si Love of my Life od skupiny Queen.

Já: Bring it back, bring it back, don’t take it

away from me....

Filípek: Mami, co ti mám přinýst?? Já jsem nic nevzal!

...

Filipe si do krve škrábe píchance od komárů.


Já: Fili, neškrábej si tu ruku! Budeš tam mít jizvu.

Filípek: Budu tam mít auta!

Já: Auta?

Filípek: Tatínek říkal, že tam budu mít auta. Cars!

Já: Neříkal náhodou „scars“? (scars=jizvy)

...


Prohlížíme si anglickou knížku o hradech:


Já: A tohle jsou Římani.

Filípek: Ne Římani!

Já: Máš pravdu, takové slovní zásobě nemůžeš rozumět. Jsou to prostě takoví panáčci, vojáci.

Filípek: No, they are Normans! (=Ne, to jsou Normani)

Já: Tak vidím, že tatínek se s tebou taky nemaže, ale tohle jsou Římani.


...

Ráno v ložnici. Filipe ukazuje na obraz jezdecké sochy Victora Emanuela, prvního krále sjednocené Itálie.

Filípek: Mami, to jsi ty na tom koníkovi?


....

Na procházce vidíme pána, který seká trávník:


Filípek: Děda likes to do that! (Tohle dělá rád

děda!)

Já: To je pravda, děda rád seká.

Filípek: Děda rád sekanou!

Já: Tu taky.


....


Filip občas míchá oba jazyky dohromady a v rámci jedné konverzace (nebo dokonce jedné věty) použije oba, pokud mu dojde slovní zásoba.


Filípek: A ten rytíř spadl and broke his neck (čti: brouk his nek)

Babička: Cože? Brouk a šnek?


...


Filip si poslední dobou oblíbil české filmové pohádky. Teď chodí a trousí různé hlášky. Například když ráno vstanu, zdraví mě: Dobrý den, panenko! Já mu na to odpovídám: Zdařbůh, jinochu!


....


Z Filipa se poslední dobou stává tlumočník. Často za mnou přiběhne a česky mi řekne, co se od tatínka dozvěděl v angličtině. Ví, že mám vždycky radost, když řekne celou větu česky. Někdy prostě přeloží úplně všechno.


Já: Co jsi nakreslil, Fili?

Filip: To je Pavouk pán! (=Spiderman)


...


Filipe se od tatínka dozvěděl, že mám dnes svátek. Potom běhal pět minut po bytě a křičel: „Kde ho máš, mami, kde?


...


Po návratu ze školky:


Tatínek: So what did you learn today? (Tak co jste se dneska učili?)

Filip: Hey, ladies!


To by mě teda zajímalo, co vlastně dělali...


...


Filipe je velmi empatické dítě, které nesnese, když je někdo smutný. Proto klasickou říkanku o Mikuláši recituje takto:


Filip: Mikuláš, ztratil plášť, Mikuláška sukni. Hledali, našli, nebyli smutní.


...


Chystám se kojit mladšího syna:


Já: Sebi, doufám, že mě nebudeš kousat...

Filipe: Bude!

Já: A proč?

Filipe: Jsi jeho večeře!


...


Filipe machruje:


Filipe: Dada, what are you doing?

Tatínek: I'm learning Czech. Mommy wants me to do this exercise.

Filipe: Learning Czech? Like rytíř spadl, koník utekl... I just speak it, just like that!

Tatínek: Just rub it in my face, buddy.


...


Procházím kolem Filípkova pokoje, když uslyším Do pytle, do pytle. Jdu se podívat dovnitř, proč tam tak nadává. Filípek sedí na zemi a hází Duplo do pytle...


...


Jednou večer:


Filipe: Dada, did you play with mommy when you were little? (Tati, hrál sis s maminkou, když jste byli malí?)

Tatínek: No, because we lived on the other side of the world. (Ne, protože jsme každý žili na druhé straně světa)

Já: A taky nás dělila železná opona.


Filípek zamyšleně kouká.


...


Filípkovi se nedávno narodila sestřenice Anička. Při sledování české pohádky Láska rohatá najednou uslyší, že se hlavní postava jmenuje Anička.


Filípek: Anička? There is another Anička?


Filípek je lehce šokovaný, že po světě chodí i jiné Aničky.


...


Filípek obědvá a zároveň mluví s českou babičkou přes Facetime.


Babička: Copak to máš k tomu masu? Hranolky?

Filípek: Chřest.

Babička: Fuj, to bych nejedla!


Díky, babi....


...


Filípek nechce uklízet:


Já: Fili, jestli si to neuklidíš, tak nemůžu vysávat.

Filípek: Proč pořád musíš vysávat?

Já: Kdybych nevysávala, tak se ti sem nastěhujou brouci. To chceš?

Filípek: Jací brouci?

Já: Takovýhle (ukazuju mu obrázky nechutných roztočů na Googlu)

Filípek: Kterej přijde? Tady ten červenej?

Já: Všichni.

Filípek: Jé, to je super. Ten je krásnej! Mami, ukaž mi ještě další obrázky!


Tak tahle strategie selhala.


...


Cestou ze školky:


Filípek: Maminko, musíme jít do obchodu!

Já: A pro co, Fili?

Filípek: Já ti chci koupit kytičku.


Někdy mě ten můj kluk dojímá.


...


K tatínkovi:


Filípek: Tati, pamatuješ si na svou maminku, co bydlí na Floridě?

Tatínek: Jo, nezapomněl jsem, že mám maminku...


...


Stříhám manžela:


Filípek: Tati, neboj. Když tě maminka střihne do ucha, dostaneš lízátko.


Manžel na mě vrhne zděšený pohled.


Já: Hele, to se stalo jen jednou, a hlavně jsem ho nestřihla, ale jen trochu škrábla!


...


Oblékám si na sebe nové šaty, které právě přišly poštou.


Filípek: Tati, pojď se podívaaaaat! Maminka je krásná!


Je to holt gentleman po tatínkovi. To se musí nechat.


...


Tatínek slaví narozeniny.


Filípek: Tati, kolik máš let?

Tatínek: Třicet osm.

Filípek: Tak to je moc!


...


Můj manžel mě každé ráno zdraví: Good morning, beautiful! Filípek to od něj odkoukal a zdraví mě zásadně: Good morning, beautiful mami!


Tomu říkám příkladná výchova.

...


Filípek: Tati, když na tebe v Česku bude někdo mluvit česky, tak já ti to řeknu anglicky.


Má zlatý srdce ten náš kluk:)


...


Filípek mi přinesl fotku tatínka a jeho kamaráda, který nosí plnovous.


Filípek: Mami, kde bydlí tatínkův kamarád Rumcajs?


Když jsem se smíchy skácela pod stůl, tak ještě dodal: A nosí taky červenej klobouk?


...


Bavíme se o školce:


Já: Filípku, co máš na paní učitelce nejradši?

Filípek: Jak srandovně kašle při zpívání!


Tak tohle v roce 2021 fakt slyšet nechcete...


...


Když poprvé čteme pohádku o Popelce česky, Filípek se mě zeptá: Mami, kde má auto a ty ostatní popeláře?


Popelka nebo popelářka? A není to jedno?


...


Zpívám synovi před spaním lidové písně:


Já: Bol to chlapec malovaný jak růža...

Filípek: Mami, co je to růža?

Já: No růže, ta kytka, rose anglicky.

Filípek: To je jako červenej?


...


Tatínek se učí česky.


Tatínek: Fili, co je to pokladna?

Filípek: To je místo, kde máš svůj poklad. (orig. That's where you have your treasure.)


...


Na ulici:


Filípek: Mami, proč mají ty policajti motorky a ne auta.

Já: Někteří jezdí na motorce, někteří na koni, někteří autem nebo třeba lodí.

Filípek: Na lodi? Ale to je hrozně pomalý!

Já: Já nemyslím veslici, na které nás vozil v létě děda, Fili....


...


Filípek se baví s dědou přes Facetime:


Děda: Jak se jmenujou děti ve školce?

Filípek: Já ti to řeknu, ale nevím to česky. Tak já ti to řeknu anglicky, jo?

Děda: Jo.

Filípek: Připrav se na angličtinu.

Děda: Dobře.

Filípek: Jsi připravenej?

Děda: Jo.

Filípek: Tak (s americkým přízvukem) Katie.


...


Já: Filípku, pozor, ať to nerozliješ. Všechno by tu plavalo.

Filípek: Tak to by byl teda pěknej průjem.


...


Filipe má hrozně rád českou pohádku Princezna a půl království. Minule za mnou přišel s tím, že jedna postava říká „bad words". Trochu jsem se divila, ale on tvrdil, že při příjezdu krále říká pan učitel dětem „Pojďte, hovínka!"

Ve skutečnosti pan učitel dětem řekne: „Pojďte ho vítat!"


...


Objednala jsem si nové šaty, abych na vánočních fotkách nedělala ostudu. Zkoušela jsem si je před zrcadlem, a přestože jsem většinou dost sebekritická, říkala jsem si, že mi docela sluší. Pak přiběhl můj pětiletý syn a povídá: Dobrej kostým, mami! Zelenej jako Grinch!


...


Filípek: Mami, kolik ti je let?

Já: 37.

Filípek: Wow, to je jak hrad!


...


Rozsvítila jsem k večeři svíčku s obrázkem Prahy.


Já: Fili, to je Praha.

Filípek: Mně to přijde jak svíčka.


...


2023: Náš tříletý syn Sebastian začíná konkurovat bráchovi, takže ho oficiálně přidávám na seznam hlášek:


Nasedám na kolo:

Sebi: Mama, you have a big butt.

Já (nevěřícně): Cože??

Sebi: Mami, tvůj zadek je velkej.


Chlapec ještě neví, co je to rétorická otázka.


...


Sebi: Mami, mě bolí v krku.

Já: Ajaj, hodně?

Sebi: Ne, ty příšery (=bacily) tam mají jen malou armádu. Udělej čaj s medem.


...


Často synům před spaním zpívám písničky z pohádek. Dnes to vypadalo takto: Já: Nám se stalo něco překrásného… Fili: What? Já: Nám se stalo něco divného… Fili: What was it? Já: Našla dívka kluka nešťastného, zamilovala se do něho. Fili: And why?


Příště jim zazpívám jejich oblíbenou odrhovačku Co jste, hasiči… Tam už jsme si všechno vyjasnili.


...


Já: Sebi, co máš rád?

Sebi: Hmmm, hmmm, koníky, králíčky...hmmm, rytíře.

Já: A co mám ráda já?

Sebi (bez zaváhání): Víno!


...


Manžel: Co bude na oběd?

Já: Panenka.

Filípek: Doll??? We will eat dolls??


...


Z rubriky doslovné překlady:


Filípek: Babi, já se chci koukat na Nahoře zbraň.

Babi: Co to je?

Já (po chvilce zamyšlení): Top Gun!


Pozn. Ne, neviděl to.


...


Filípek ví, že babi neumí anglicky, proto jí často překládá úplně na dřeň. Teď začal i důsledně skloňovat.

Hovor přes viber:


Babi: Co to jíš?

Filípek: Marshmally (=mashmallows).

Babi: Co máš malý?


...


Filípek se diví, že dědovi pomáhá v ordinaci zdravotní sestřička: Why does he need help doctoring?


...


Rozhovor s tříletým Sebastiánkem.

Sebi: I can't speak Czech.

Já: Proč?

Sebi: Because I'm an American man.


...


Po první procházce v Praze.

Já: Sebi, líbí se ti v Praze?

Sebi: Praha je the best. I want to live here.

Filípek: Me too.





Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Všední den

bottom of page