top of page
  • Denisa Sciortino

30 kulturních šoků, které jsem zažila v USA (část čtrnáctá)


30. Doprava na červenou


Nevisí-li na křižovatce cedule „NO TURN ON RED“ (zákaz odbočení na červenou), je v USA povoleno odbočit vpravo, i když svítí červená. Musíte ovšem nejdřív zastavit a dát přednost vozidlům přijíždějícím zleva.


31. Kde je semafor?


Za poměrně nešťastné považuju umístění semaforů až za křižovatkou, špatně se mi odhaduje, jestli stihnu projet, než klapne červená.


Na rozdíl od České republiky po červené nenásleduje oranžová (v USA žlutá), ale rovnou zelená. Auta s automatickou převodovkou se rozjíždějí rychleji a mezistupeň mezi červenou a zelenou nepotřebují.


32. Kdo dřív přijede...


Na křižovatce, kde se nachází značky STOP ve všech 4 směrech, se auta rozjíždějí v pořadí, v jakém dojela. Musíte tedy dávat pozor, které auto přijelo před vámi. Většinou se řidiči chovají spořádaně a opravdu čekají, až na ně přijde řada.


33. Zhasněte světla


V USA nemusíte mít přes den zapnutá světla. Během návštěv v ČR velmi často zapomínám světla zapnout, protože jsem si zkrátka odvykla – stejně tak jako řadit.


34. Bludný Holanďan ve Virginii

Z některých dopravních situací mi doslova vstávají všechny vlasy na hlavě (viz můj těžce profesionální nákres). Na první pohled si možná řeknete, že je to nevypadá až tak složitě, ale když na takovou křižovatku narazíte poprvé, může se klidně stát, že do správného pruhu nestihnete odbočit – máte na to totiž jen pár metrů.



35. Pozor na děti


Při řízení musíte věnovat zvýšenou pozornost žlutým školním autobusům. Jestliže před vámi jedoucí autobus zastaví na zastávce, musíte zastavit i vy – ať už se nacházíte ve stejném nebo ve vedlejším pruhu. Zastavení autobus signalizuje světly a vysunutím značky STOP.


Zastavit musí dokonce i vozidla jedoucí v protisměru, jestliže mezi protijedoucími auty a autobusem není bariéra/ ostrůvek (angl. median). Za porušení tohoto pravidla můžete ve Virginii dostat pokutu od 250 do 2500 dolarů.


I když mě tento předpis zprvu zaskočil, jsem moc ráda, že existuje, protože jako matka zastávám názor, že opatrnosti není nikdy dost.


36. Multi-tasking


Když zrovna neřídím, pozoruju ostatní řidiče a počítám, kolik z nich se za jízdy věnuje video hovoru (Facetime), píše zprávu, nebo si dokonce čte na elektronické čtečce. Často to poznáte i podle toho, že auto jede velmi rychle a najednou nápadně zpomalí. Při předjíždění pak většinou řidiče nachytáte při jedné z těchto činností.


37. Outdoorová reklama


Zatímco ve Virginii billboardy téměř nevidíte, na Floridě vás při jízdě autem „atakuje“ jeden za druhým. Zatímco ty české vás lákají na zahradní sekačky, nákupní centra nebo domácí spotřebiče, na Floridě vám nabízejí třeba hubnutí do plavek pomocí plastické chirurgie nebo vasektomii.


Velké množství inzerentů tvoří advokátní kanceláře přezdívané „ambulance chasers“ (naháněči sanitek), které účastníkům dopravních nehod nabízejí, že se za ně u soudu budou „agresivně bít“ a slibují, že jim (za tučnou provizi) vysoudí majlant. Z plakátu se na vás smějí „jejich klienti“ zpoza obřích šeků na desítky (nebo i stovky) tisíc dolarů či advokát v košili s vyhrnutými rukávy a baseballovou pálkou v ruce. Působí to na mě komicky.

38. Seznamte se


Američané si na auta rádi lepí různé nálepky, jimiž na sebe hodně prozrazují. Tak se třeba dozvíte, že je někdo hrdým absolventem Michiganské univerzity, fanouškem Star Wars, mámou 5 dětí, vlastníkem Jorkšírského teriéra, voličem Donalda Trumpa nebo propagátorem 2. dodatku Ústavy Spojených států amerických (právo vlastnit zbraň).

39. Záhada


Loni v zimě jsem začala registrovat zaparkovaná auta s běžícím motorem. Když jsem jednou zastavila před supermarketem, všimla jsem si, že ve vedlejším nastartovaném autě sedí muž a hraje si s mobilem. Když jsem se zhruba za 45 minut vrátila s nákupem, pořád tam seděl a motor stále běžel. Zřejmě čeká manželku, řekla jsem si.


Při vyzvedávání syna ze školky jsem se pokaždé setkala s několika nastartovanými auty, ve kterých seděl rodič a čekal, až skončí výuka.


Během hodinové procházky s dětmi v okolí našeho bytu takových aut napočítám spousty. V zimě jsem si jejich počínání vysvětlovala tím, že je jim zkrátka chladno, a tak si pouští topení a létě naopak klimatizaci.

Vzhledem k momentálním koronavirovým opatřením se může stát, že někde budete muset čekat v autě. Například u našeho zubaře a pediatra musíte vyčkat ve svém voze, dokud vás telefonem nezavolají. Venkovní teploty, které se přes den pohybují mezi 32 a 37 stupni Celsia, vám nedají jinou možnost než nechat motor běžet. Jinak se uvnitř prostě uvaříte. Neekologické, ale nezbytné.


Situace se ovšem nemění ani na jaře, kdy panují velmi příjemné teploty. Někdy vidím i auta se staženými okénky a otevřenými dveřmi, takže kvůli klimatizaci jim motor rozhodně neběží.


Spuštěný motor měla i většina aut zaparkovaných na odpočívadlech při našem nočním přejezdu z Virginie na Floridu, kdy se venkovní teplota pohybovala kolem 22 stupňů Celsia.


Pokud někdo tušíte, proč tolik lidí celoročně baví sedět v nastartovaném autě, napište mi, prosím, protože pro mě je to záhada.

40. Nová slovní zásoba


Jedno z největších překvapení na mě čekalo v létě na manželově oblíbené floridské pláži New Smyrna Beach, kde je povoleno parkovat přímo v písku – o tom jste si mohli přečíst ve druhém díle „šoků“.


Těsně před odjezdem jsem si všimla, že sousední skupinka turistů nechala své děti stavět hrady z bábovek a naskládala se do auta. V nastartovaném vozidle si však nepouštěli klimatizaci jen proto, aby se zchladili, nýbrž, aby si užili trochu dospělejší zábavy. A tak jsem se naučila nové anglické slovíčko „hotboxing“. Pokud se najde někdo stejně nezkušený jako já, jedná se o kouření marihuany v uzavřeném prostoru za účelem zvýšení jejího účinku.


Dočetli jste čtyřicátý z mých třiceti kulturních šoků? Nedivte se, matematika mi nikdy nešla.


Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page